دانشگاه ارس

دانشگاه بین المللی ارس

دانشگاه ارس

دانشگاه بین المللی ارس

فایرفاکس و افزونه‌هایش: NoScript

به جرعت می‌توان گفت این افزونه یکی از بهترین افزونه‌های تولید شده برای فایرفاکس است، اگر امنیت فایرفاکس را ۱۰۰ در نظر بگیریم با نصب این افزونه امنیت فایرفاکس به ۵۰۰ خواهد رسید، مانند قبل اول توجه شما را به نام افزونه که از دو قسمت No و Script تشکیل شده است جلب می‌کنیم، ترکیب این دو کلمه NoScript را تولید می‌کند که نشان از این موضوع دارد که این افزونه اجازه فعالیت به هیچ اسکریپتی را نمی‌دهد. بیشتر ویروس‌های وارد شده به کامپیوترهای از طریق کدهای مخرب موجود در صفحات وب است که به طور پنهانی در صفحه مورد نظر اجرا می‌شوند و یا برنامه‌ای را بر روی سیستم شما نصب می‌کنند و یا به سرقت اطلاعات شما می‌پردازند.
فعالیت این افزونه بسیار ساده است ولی شاید در ابتدای نصب مقداری دردسر ساز جلوه کند. فعالیت افزونه از این قرار است که در هنگام بارگذاری یک صفحه وب، به دنبال کدهای جاوا اسکریپت و یا فلش موجود در صفحه مورد نظر می‌گردد و در صورت مشاهده هر نوع اسکریپت آن را متوقف می‌کند، مشکلی که ممکن است بوجود آید این است که بسیاری از این کدها مخرب نیستند و در صورتی که از اجرای آن‌ها جلوگیری شود صفحه مورد نظر به درستی بارگذاری نمی‌شود و در این صورت وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد. این افزونه در اصل به طبقه‌بندی کدهای مورد اعتماد شما و آن‌هایی که مورد اعتماد شما نیستند می‌پردازد؛ به این صورت که شما می‌توانید تعیین کنید که کدهایی که در سایت Pariyana.com موجود است مورد اعتماد من است و جلوی اجرای آن‌ها را نگیر، بنابراین افزونه در برخورد با Pariyana.com کدهای اسکریپت مربوط به آن را اجرا می‌کند و در مقابل وقتی شما وارد سایتی مشکوک مانند سایت‌های ارائه دهنده کرک نرم‌افزارها می‌شوید (که معمولاً سایت‌هایی خطرناک هستند) افزونه جلوی کدها را می‌گیرد و کامپیوتر شما را از آسیب دیدگی در امان نگه می‌دارد.یکی از امکانات جالب در نظر گرفته شده در این افزونه امکان اجرای موقتی اسکریپت‌های یک سایت است به این صورت که شما به افزونه فرمان می‌دهید که مثلاً کدهای اسکریپت مورد نظر را فقط به مدت ۱ ساعت معتبر در نظر بگیرد و اجازه اجرا را به آن‌ها بدهد.

حال به بررسی روند کار این افزونه می‌پردازیم:

بعد از نصب NoScript یک آیکون کوچک در سمت راست نوار وضعیت (Status Bar) ظاهر می‌شود که در هنگام ورود به سایتی که اسکریپتی در آن مسدود شده است یک علامت قرمز مانند زیر روی آن ظاهر می‌شود.

ss0با کلیک بر روی آن می‌توانید اجازه اجرای کد مسدود شده را به افزونه بفرستید، بعد از فرستادن دستور بر اساس تنظیمات شما صفحه به طور خودکار دوباره بارگذاری می‌شود و این بار کد مسدود شده اجرا می‌شود، ممکن است در بار دوم هم تعدادی از اسکریپت‌ها اجرا نشوند و دوباره علامت قرمز رو آیکون S ظاهر شود، این به این دلیل است که بعضی از کدها در بدنه خود از کدهایی دیگر استفاده کرده‌اند. دردسری که در بالا از آن صحبت شد در اینجا ظاهر می‌شود، زمانی که در روزهای اول بعد از نصب این افزونه شما به هر سایتی که وارد می‌شوید باید تنظیمات مربوط به اجرا و یا مسدود شدن اسکریپت مربوط به سایت مورد نظر را به افزونه NoScript توضیح دهید، ولی بعد از اعمال این تنظیمات دیگر فقط زمانی با این پیغام مواجه می‌شوید که وارد سایت جدیدی شده باشید.

برای متوقف کردن یک کد که قبلاً اجازه اجرا شدن را به آن داده بودید، می‌توانید مانند شکل زیر عمل کنید:

ss2تنظیمات متنوعی در صفحه تنظیمات این افزونه وجود دارد که بررسی اجمالی آن‌ها مفید خواهد بود ولی مانند بیشتر افزونه‌های موجود تنظیمات پیش‌فرض آنقدر خوب تعیین می‌شوند که نیازی به تغییر آن‌ها نیست. در صفحه تنظیمات لیستی از سایت‌های مورد اعتماد شما در نظر گرفته شده است که می‌توانید در راه‌اندازی اولیه افزونه سایت‌های مورد اعتماد خود را به آن بدهید تا در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
ss3 

دانلود افزونه 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد